De ratten op de Dierentuinbrug in Den Haag verwijzen naar een fabel van Jean de La Fontaine over goede raad. De fabel gaat over een gemene kat Rodilardus die op ratten jaagt en er vele doodt. De ratten houden een vergadering om te bespreken wat ze tegen de kat moeten doen. Eén van hen adviseert om de kat een bel om te doen, zodat ze hem horen als hij in de buurt is. De andere ratten stemmen hier mee in, maar wie gaat het doen? De moraal: een goed plan is nutteloos, als niemand het kan of durft uit te voeren. 

De rat aan de achterzijde van museum H'Art heeft geen specifieke betekenis. De kunstenaar Patrick Visser maakt junk art. Het is zijn passie om weggegooid metaal tot leven te brengen en energie te geven in objecten van dieren.

Onze omgang met ratten en hun symboliek

Wereldwijd leven zo'n 500 soorten ratten. In Nederland leven vier soorten: de bruine rat, de zwarte rat, de muskusrat en de woelrat. De bruine en zwarte rat komen vooral voor in onze steden, de muskusrat en woelrat leven in waterrijke gebieden en op landbouwgrond. Hoeveel ratten er zijn is niet bekend. Het wordt niet systematisch geteld. Het vermoeden is wel dat hun aantal groeit. Ratten zijn intelligente dieren met een goed geheugen.


Onze omgang met ratten

  • Mensen zien ratten liever gaan dan komen en bestempelen ze vooral als plaagdier: onhygiënisch, overlastgevend, mogelijk verspreiders van ziektes. Ze worden op veel plekken bestreden en gedood.

  • Aan de andere kant zijn er mensen die ratten als huisdier hebben. De eigenaren vinden het leuke dieren en bewonderen hun intelligentie.

  • Sommige mensen houden ook ratten om die te voeren aan een reptiel dat ze als huisdier hebben.

  • Door de wetenschap worden ratten ook gebruikt als proefdier voor medisch- en gedragsonderzoek. Ze hebben namelijk veel biologische processen gemeen met de mens. Jaarlijks worden er in Nederland tienduizenden ratten gebruikt in proeven.


De symboliek van ratten 

  • In de kunst hebben ratten veelal een symbolische betekenis.

  • In de middeleeuwen stond de rat symbool voor zonde, duisternis en de duivel. Ze werden vaak afgebeeld in de marge van religieuze manuscripten of fresco’s die hel, pest of verderf verbeelden.

  • In de Gouden Eeuw en de barok bleef de symboliek van de rat negatief met enige nuance. Kunstenaars gebruikten ratten en muizen in Vanitas-stillevens, die herinneren aan de vergankelijkheid van aardse rijkdom. Dat uitte zich op het schilderij bijvoorbeeld in ratten die knabbelen aan fruit of brood, symbool voor bederf.

  • Een bekend schilderij uit de 17e eeuw is dat van Ferdinand van Kessel: 'The Dance of the Rats (ca. 1690)'. Hierop dansen vier ratten waarmee de menselijke ijdelheid op de hak wordt genomen. 
  • Tijdens de Verlichting en Romantiek werd de rat een object van studie in anatomische prenten en natuurtekeningen, maar het bleef een symbool voor zonde. 

  • Vanaf de 19e eeuw wordt het woord 'rat' ook gebruikt voor mensen die als onbetrouwbaar worden gezien: "hij is een rat".

  • In de 20e eeuw is de rat het symbool van stedelijke overleving geworden. Ratten overleven immers oorlogen, industrialisatie en verstedelijking en passen zich steeds weer aan aan hun leefsituatie.

  • De rat is ook een symbool van verzet en veerkracht geworden. Denk aan de afbeeldingen van de street-artists Blek le Rat (Parijs) en Banksy (Bristol). Blek le Rat noemde ratten “het enige vrije dier in de stad”, omdat ze zich niets aantrekken van autoriteit. Banksy bouwde voort op dat idee en de rat werd zo'n beetje zijn handelsmerk. We weten nog steeds niet wie Banksy is. Daarmee is hij net als ratten, onzichtbaar maar overal aanwezig. Een kracht die invloed uitoefent. Zijn ratten hebben vaak kwasten waarmee ze een protest op de muur schilderen. Een alter ego van de kunstenaar? 

  • Een opvallende wending in de symboliek van de rat is te zien in de Pixar-film 'Ratatouille'. Het verhaal van de rat Remy met een passie voor koken is meer dan alleen een leuk verhaal. Door juist een rat tot held te maken, keert de film het stereotype van de rat om. Traditioneel staat staat de rat in onze cultuur voor voor vuil, ziekte, leugen en afval. De rat Remy is echter nieuwsgierig, verfijnd en idealistisch. Dat is het tegenovergestelde van wat mensen (en zelfs zijn familie) van een rat verwachten. Hij vertegenwoordigt de outcast, degene die niet past in zijn omgeving, maar wél durft te dromen. De film adresseert hiermee ook onze ooroordelen. We verachten ratten (en het onbekende), zonder ze echt te leren kennen.